Amikor egy cég megfogalmazza az üzleti céljait, gyakran esik abban a hibába, hogy rögtön a taktikai megvalósításra ugrik. Pedig a kettő között van még egy fontos lépés, ami abban segít, hogy még sikeresebb legyen a vállalkozásod. Ez pedig nem más, mint a marketing stratégia kialakítása.
Mi az a marketing stratégia?
Kezdjük azzal, hogy miért is fontos. Bármely olyan cég, aki költ marketingtevékenységre, jogosan várja el, hogy ez a tevékenység tegye ismertebbé a márkáját. Ezen kívül növelje a piaci részesedést és a bevételeit, elérje a terméke vagy szolgáltatása iránt érdeklődő embereket, vagy hogy új csoportot hódítson meg. A marketing stratégia abban segít, hogy meghatározza azokat a lépéseket, amelyekkel ez a folyamat érthetővé válik. Röviden: segít a cégeknek, hogy a kitűzött céljaikat könnyebben és gyorsabban megvalósítsák. Ez az a dokumentum, amiben leírjuk, hogy mit kell elérni a marketing tevékenységgel az adott időszakra.
Mik a stratégia alapjai?
- Versenytárs elemzés – Ahhoz, hogy a területeden igazán sikeres legyél, tudnod kell, hogy mások hogyan csinálják. Ez az elemzés abban segít majd, hogy jól tudd pozicionálni a céged a piacon, illetve ki tudd emelni azt, amiben te más vagy, mint a többiek.
- Célcsoport meghatározás – Biztos mindenki hallotta már ügyféltől, hogy az ő terméke vagy szolgáltatása mindenkinek szól. De ez a megközelítés nem jó, mert mindennek megvan a maga célcsoportja vagy célcsoportjai, amelyek meghatározásával sokkal könnyebben ki tudjuk választani a kommunikációs csatornákat, az eszközöket, a kommunikáció stílusát és azt is, hogy a célcsoport milyen problémájára ajánlunk megoldást. Kerülni kell, hogy széles, heterogén csoportokra célozzunk, mert így az üzenet túl általános lesz, ahelyett, hogy inkább hatékony lenne.
- Célok és fókusz – A célok meghatározása szintén fontos része a stratégiának, de még fontosabb, hogy ne akarjunk egyből mindent. Legyen néhány olyan kiemelt cél, amire a célcsoport ismeretében tudunk fókuszálni. Így könnyebben meg tudjuk fogalmazni az üzenetet is.
- Kommunikációs csatornák és eszközök meghatározása – Ha ismered a célcsoportod (a vásárlód), és tudod, hogy mit szeretnél neki kommunikálni, akkor már nem lesz nehéz kiválasztani a megfelelő csatornákat se, amiken keresztül eléred és vásárlóvá változtatod őket.
- Timing és budget – Minden stratégiában fontos, hogy tudjuk, melyik lépés mi után következik, különösen, ha integrált kampányokról van szó. Ezért fontos, hogy ne csak olyan aktivitásokat ajánljunk, amik nem férnek bele az ügyfél költségvetésébe, hanem többfélét, amik közül tud választani.
Mi a gyakorlati haszna a marketing stratégiának?
A megfelelő célcsoportot érjük el – Célcsoport(ok) meghatározásával sokkal jobban tudunk targetálni, hogy valóban azokat érjük el, akiből potenciális vásárló lehet. Például ha a termék vagy szolgáltatás egy meglévő problémára kínál megoldást, akkor viszonylag könnyű meghatározni azoknak a körét, akikből a jövőben vásárló lehet.
A megfelelő csatornákon kommunikálunk – Ha tudjuk, hogy ki a célcsoportunk, akkor a szokásai alapján azt is meg fogjuk tudni határozni, hogy milyen felületeken érjük el őket a leghatékonyabban.
Nem költünk feleslegesen pénzt – A marketing stratégia tartalmazza a célcsoporto(ka)t és a kommunikációs eszközöket is, így elkerülhető, hogy azoknak hirdetünk, akik egyáltalán nem tartoznak a potenciális vevőink közé.
Egyszerűbb munkamenet – Az elfogadott marketing stratégia mentén haladva sokkal hatékonyabban lehet dolgozni mind az ügyfél, mind az ügynökség oldalán. Nem kell folyamatosan új ötleteket kitalálni, azokkal jóváhagyási köröket futni. Mindenki pontosan tudja, mi lesz a következő lépés, és ez nagyban leegyszerűsíti a munkát.
Ha már neked is megfordult a fejedben, hogy szükséged lenne egy marketing stratégiára, de nem tudod hol kezdj neki, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot és beszélgessünk róla!