Close
Type at least 1 character to search

Mi a különbség a SEO és a PR cikk között?

seo-és-pr-cikk-közötti-különbségek

A legtöbb vállalkozásban a SEO és PR szavak nem igazán mondanak semmit, pedig ha az ember egy kis energiát fordít ezeknek a megismerésére, az a cégnek a legtöbb esetben sikereket hoz.

A következő pár bekezdésben a SEO és PR kifejezéseket mutatjuk be, illetve hogy mi a különbség a két kifejezés között, milyen esetekben melyiket javasolt használni, hogy még eredményesebb legyen egy vállalkozás.

A SEO jelentése a Search Engine Optimization, magyarul keresőoptimalizálás. A tevékenység lényege: egy weboldalt bizonyos szavakra, kifejezésekre a találati lista adott helyeire, optimális esetben az első helyre juttatni.

Míg a PR elsősorban egy adott cég márkaépítéséről szól, amiben egy vállalat, cég, szervezet tudatosan meghatározza a környezetével történő kommunikcáióját. Legtöbbször print megjelenésekre összpontosítva. Manapság már a közösségi médiát is nagyon könnyen lehet PR jellegű hirdetésekre használni, hiszen Facebook vagy Instagram profil segítségével könnyen be tudjuk mutatni posztól-posztra vállalkozásunkat a vásárlóknak.

Miért jó egy SEO cikk?

A SEO cikkek általában a potenciális vásárlóknak nyújtanak hasznos és értékes információkat egy adott termékről vagy szolgáltatásról. Tehát ezeket a cikkeket úgy kell megírnunk a vállalkozásunkról, hogy közben nem írhatunk magunkról.

De miért is jó akkor az ilyenfajta cikk, ha úgymond nem közvetlen reklámot csinál egy cégnek? Miért ne költenénk az erre szánt összeget inkább PR cikkek készítésére?

  • Mivel a SEO cikkek a digitális közegre vannak szabva, ezért folyamatosan lépést tudnak tartani az éppen aktuális trendekkel, igényekkel.
  • Könnyedén nyomonkövethetőek ezek a változó igények és trendek a SEO analízisnek köszönhetően.
  • Mivel a SEO a Google algoritmusának változásaira is figyel, ezért sokkal olcsóbb mint egy PR megjelenés.
  • Egy PR cikk általában adott esemény köré szerveződik, a SEO cikk viszont évek múlva is értéket tud közvetíteni.

Általánosságban elmondható, hogy a SEO a bejövő marketing, amely megfelel a meglévő igényeknek, míg a PR a kimenő marketing, ami azt jelenti, hogy új igényeket teremt a termékekhez vagy szolgáltatásokhoz. Ettől függetlenül lehet átfedés a kettő között. A PR cikkek beszerzése és a megfelelő kapcsolat kialakítása költséges és időigényes folyamat, a SEO cikkek írásához pedig elengedhetetlen a szorgalom, minimális tehetség és egy jó marketing terv.

Ezért, ha marketingstratégiát készítünk a SEO cikkek gyártásának figyelembevétele felülmúlhatatlan. Akkor hogyan alkalmazzunk PR cikkeket, hogy megérje a beléfektetett munka és pénz?

Mivel a PR cikket önmagában nem érdemes használni, hiszen nem biztos, hogy azok az emberek látják, akiket meg akarunk szólítani, illetve mert nem a leendő vásárlóinkról, hanem rólunk szól, ezért érdemes a PR és a SEO cikkeket együtt használni.

A SEO és a PR kollektív használata

Mivel a PR cikkeknek is megvan a maguk haszna, ezért érdemes az ezek nyújtotta előnyöket ötvözni a SEO cikkek nyújtotta előnyökkel.

A következő pontokban bemutatjuk, hogy milyen egy jó PR cikk:

  • nem túl hosszú (kb. 2000-3000 karakter)
  • nem unalmas (nem szabad azt éreztetni az olvasóval, hogy ez egy sablonos reklámszöveg)
  • nincs tele kulcsszóval és linkekkel
  • releváns és aktuális sajtólehetőségek figyelése/kihasználása

Ezek mellett természetesen a SEO cikkek szempontjait is figyelembe kell venni, tehát azt, hogy ne legyen tele kulcsszavakkal a bejegyzésünk, azt úgy kell érteni, hogy olyan helyen ne építsünk be keresőszavakat, ahol nincs annak értelme. Ne az legyen az olvasónak az érzése, hogy ugyanazt a szót vagy kifejezést olvassa el folyamatosan. Kulcsszavakat a címben, majd a továbbiakban a témához szorosan kapcsolódó szavakat érdemes használni. Hiszen nem szabad elfeledkezni arról, hogy a Gooogle célja az olyan találatok előre helyezése, amelyeket úgy ítél meg, hogy releváns és megbízható forrásnak számít. Ezért is fontos, hogy a stratégiaépítéskor figyelembe vegyük a versenytársak kulcsszó- és backlinkelemzéseit is. Összegzésül tehát sokkal hatékonyabb marketing szemléletmód a SEO és a PR együttes alkalmazása, mintha csak a PR-t használnánk.