Close
Type at least 1 character to search
megszunteti-a-google-a-harmadik-feltol-szarmazo-cookie-kat

Megszűnteti a Google a harmadik féltől származó cookie-kat

A Google bejelentette, hogy két éven belül teljesen megszűnteti a harmadik féltől származó cookie-kat böngészőjében, a Google Chrome-ban.

A cég hozzátette, hogy szeretnék megtalálni a középutat a felhasználói élmény és a reklámok között úgy, hogy a felhasználók érdekeinek érvényesítése mellett a marketing szolgáltatások se lehetetlenüljenek el teljesen. A sütik (cookie-k) helyett különböző eszközök és technikák fejlesztésével tervezik az adatbiztonság és személyre szabhatóság egyidejű biztosítását.

Miért döntött így a Google?

Az elmúlt években egyre több böngésző utasította vissza a cookie-k használatát, így csak idő kérdése volt a Google mikor jelenti be hasonló döntését. Ahogy a tavaly augusztusi Google I/O konferencián már bemutatták a nagyközönségnek, a Google a “Privacy Sandbox” kezdeményezés keretein belül egy olyan technológiát fejleszt, melyben nem csak a személyre szabható böngészési élmény lehetséges, de a felhasználók adatbiztonsága is biztosított. A cég a felhasználók számára továbbra is releváns hirdetéseket tervez mutatni, azonban szeretné minimalizálni a felhasználók adatainak megosztását. A Google által megfogalmazott végső cél, hogy az adatvédelmi szempontból aggályos rögzített adatokat csak az adott gépen tárolják.

Mit jelent ez a digitális marketing szolgáltatóknak? 

A Google szerint az egyre szigorodó süti szabályok a marketing szolgáltatókat a követési technológiák tovább fejlesztésére sarkallják. A nem megfelelő targetálás csökkenteni fogja a szolgáltatások hatékonyságát, így a jövőben még fontosabb szerepet fog kapni a precíz célzás.

A Google fejlesztőinek elmondása szerint az új rendszer célja, hogy a cég által használt API-k biztosítsák a felhasználók adatainak védelmét. Hozzátették, a hirdetések megfelelő targetálását úgy kívánják biztosítani, hogy aközben a felhasználói adatok ne hagyják el a böngészőt. A Differential Privacy és Federate Learning technológiák fogják lehetővé tenni a cég számára, hogy hasonló érdeklődésű felhasználókat tudjanak célozni, méghozzá anélkül, hogy a személyes adataikat felhasználókhoz kötnék.

A konverzió mérésére mind a Google, mind az Apple elkezdte fejleszteni saját rendszerét. A Google továbbra is lehetőséget fog biztosítani a hirdetők számára, hogy konverziót mérjenek, de anélkül, hogy azonosítani tudják a felhasználókat. Ezt úgy tervezik megoldani, hogy a konverziós adatokhoz egy biztonságos, saját API-n keresztül biztosítanak hozzáférést.

Amit biztosan tudunk a január végi bejelentéssel kapcsolatban az az, hogy az adott oldal által elhelyezett cookie-k adataihoz harmadik feleknek már csak HTTPS protokollon biztosít hozzáférést. Így a cég számításai szerint “az álcázott követés” marketing-technológiák hamarosan jelentősen visszaszorulnak.