Close
Type at least 1 character to search

Az Emojik ereje: Érzelmek nyelve a marketingben

emojik

Az emberi kommunikáció jelentős része nem szavakon, hanem arckifejezéseken és testbeszéden alapul. Az emojik érzelmi kifejezőereje ezt a hiányosságot nagyszerűen pótolja az online térben. De miért olyan hatékonyak a marketingben? 

Egyszerűen és szórakoztatóan lehet őket alkalmazni a digitális kommunikáció során. Megjelennek a szöveges üzenetekben, e-mailekben, social média posztokban. Tökéletes példái annak, hogy a kevesebb néha több.

Az emoji története 

Az emberiség már az ős és ókorban is szimbólumokat használt a kommunikációra, például barlangrajzok és hieroglifák formájában. Ezek a korai szimbólumok segítették az embereket az üzenetek továbbításában és megértésében. Azonban az emojik története Japánból ered, és az 1990-es évek közepén kezdődött. Eleinte egyszerűbb ikonok és kifejező arcok voltak, amelyeket a japán mobiltelefonokban használtak.

Az első emojikat 1999-ben alkotta meg Shigetaka Kurita, aki az NTT DoCoMo nevű japán mobiltelefon-szolgáltató alkalmazottja volt. Ő hozta létre az első 176 emojit, amelyek közé tartoztak különböző arckifejezések, ételek, állatok és tárgyak. Ezt követően az emberek pedig sms-ben küldték el egymásnak a különböző hangulatjeleket érzelmeik kifejezésére. Majd megérkezett az MSN Messenger és megjelentek a sárga mozgó hangulatjelek, ami elindította a lavinát. 

Ha tovább haladunk az időben, megemlíthetjük, hogy az Apple létrehozta a Memoji-t, amely által megalkothatjuk önmagunkat, karaktereket, vagy akár egy állatka figurát. Arckifejezéseket és beszédet imitálnak, el lehet velük szórakozni hosszú ideig. Matricák is készülnek belőlük, melyek üzeneten keresztül oszthatóak meg.

Nem sokkal ezután a Facebook bevezette az Avatar funkciót, ami egészen hasonló tulajdonságokkal lett felruházva. Először Messengeren volt elérhető, később az alkalmazásban is használhatóvá tették. Persze a Snapchat és az Instagram is beállt ebbe a sorba. 

Az emojik már annyira részesei a mindennapoknak, hogy Világnapot zsebeltek be, melyet július 17-én ünnepelünk. A közelmúltban még egy róluk szóló animációs vígjáték is készült, melyben megalkottak egy emoji világot az okostelefonon belül, ahol személyiségeket is társítottak a jól ismert formákhoz.

Figyelemfelkeltő hatásuk

Az emberek mindig is kedvelték a vizuális tartalmakat, ezért az emojik használata a címekben, posztokban vagy hirdetésekben még figyelemfelkeltőbb. Színesek, bájosak és könnyen is értelmezhetőek. Egy-egy mosolygó arc vagy szívecske pillanatok alatt felvidíthat, míg egy szomorú emoji empátiát kelthet bennünk. 

Az emojik fontos eszközei lettek a közösségi média posztoknak, mivel növelik az interakciót és az olvasottságot. Kiemelik a fontos információkat a többi tartalom közül, ami különösen fontos bizonyos hirdetésekben, ahol a figyelem megragadása a cél. Egy hivatalos mondandót is képesek barátságosabbá változtatni a hangulatukkal. Gyakran megjelennek az e-mail marketingben is, hiszen fontos szerepet játszanak a szöveg tagolásában. 

Maga Elon Musk is használatba vette az egyik leghíresebb ikont egy cseles módon. Köztudott, hogy nem rajong a média iránt, mert sűrűn előfordult, hogy személyes információkat osztottak meg róla. Miután megvásárolta a Twitter-t, az újságírói emailes megkeresésekre a mai napig nem érkezik értelmes visszajelzés a sajtókapcsolati e-mail címről, helyette inkább egy kaki emoji landol a postaládában automatikus válaszként.

Az Emojik kapcsolatépítő hatása

Ezek az egyszerű, de hatékony ikonok lehetővé teszik a márkák számára, hogy érzelmi töltetet vigyenek a kommunikációjukba. Segítenek a személyesebb és barátságosabb hangvételű megjelenésben. Nem kell hosszú mondatokat írni ahhoz, hogy kifejezzük az érzéseinket vagy az üzenetünket. Fontos azonban, hogy megfelelően és célszerűen alkalmazzuk őket, hogy valóban előnyökre tegyünk szert. Mégpedig:

  • Egy jól megválasztott emojival ellátott szöveg könnyen azonosíthatóvá és  emlékezetessé teheti a márkát a fogyasztók számára
  • Azonban ezeknek összhangban kell lenniük a márkaképpel és az átadni kívánt üzenettel
  • A hideg és távolságtartó üzleti kommunikáció felmelegítésében is segíthetnek
  • Használjuk  nyugodtan poszt leírásban, e-mailben, ügyfél puhításhoz és blog cikkhez is néha. 

Nem ajánlatos túlzásba sem vinni, mert akkor átesünk a ló túloldalára. A rengeteg emoji használata miatt az üzeneted elveszítheti egyediségét. Nehezíti a szöveg értelmezését, az olvasód elveszik benne és nem fogja tovább falni a betűket. Ezek a hangulatjelek sokszor arra szolgálnak, hogy kiemeljék vagy fokozzák a szöveg tartalmát, de ha minden mondatban jelen vannak, elveszítik ezt az erejüket. 

Mindegyik korosztálynak megvannak a sajátosságai, ez az emoji használatában sincs másképp. Eltérően értelmezik a 👍 felfelé mutató hüvelykujjas vagy a 🙂 mosolygós ikont. A Z generáció tagjai számára flegma, az idősebbek viszont jó szándékkal és pozitív érzelmekkel alkalmazzák őket. A másik gyöngyszem a 💀 csontváz emoji, ami szintén a fiatalok körében nyert új értelmet. Általában akkor használják, ha valami haláli vicces és ☠️ ebben a változatban is előfordul. 

Nem biztos, hogy jó szemmel néznék az idősebbek, ha egy csontváz ikon érkezne válaszként, hiszen nekik mást jelent. Őket is meg lehet érteni, hiszen az emojik nem voltak jelen az életükben, amikor fiatalok voltak. Az idősebb generációk sok esetben hagyományosabb kommunikációs formákat kedvelnek, mint például a hosszabb szöveges üzenetek vagy telefonbeszélgetések. Ez persze egyéntől is függ, aki haladni szeretne a digitális korral, elsajátítja hogyan fejezheti ki érzéseit az emojikkal. 

Ha kíváncsi vagy milyen eszközökkel tehetnéd ismertebbé márkádat, keress minket bátran!📈