Close
Type at least 1 character to search

Négy fontos hirdetési mutató

4-legfontosabb-hirdetesi-mutato

Mi is az a hirdetési mutató és miért fontos? — Ahhoz, hogy online marketing tevékenységeid megtérüljenek, elengedhetetlen, hogy mérj, mérj és mérj. Nincs ez máshogy a hirdetésekkel sem: ha nem csak égetni akarod a pénzt, hanem többszörös megtérülést vársz hirdetéseidtől, akkor nem árt, ha tisztában vagy a legfontosabb hirdetési mutatókkal. 

Négy legfontosabb mutató:

CTR — Átkattintási arány

Kétségtelenül az egyik legfontosabb hirdetési mutató az úgy nevezett átkattintási arány vagy CTR (click-through rate). Ez a szám azt mutatja meg, hogy a hirdetés megjelenését követően milyen százalékban kattintanak az emberek a hirdetésre. 

Az átkattintási arány megmutatja, hogy mennyire teljesítenek jól a hirdetéseid. Ha magas, az mindenképpen jó jel, mert azt jelenti, hogy az emberek szívesen kattintanak a hirdetésre. Ha viszont alacsony, akkor az azt jelenti, hogy valami nincs rendben a hirdetéssel. Ilyenkor érdemes újra átnézni a kulcsszavakat, a targetálást, a szöveget, a hozzá tartozó kreatívot és alakítani rajtuk.

CPC — Kattintásonkénti költség fizetés

A kattintásonkénti költség fizetés, vagy ismertebb nevén CPC (Cost per click) szintén egy fontos mutatója hirdetéseinknek. A CPC nem más, mint egy hirdetési kampány típus, ami azt jelzi, hogy a hirdetés során mennyit fizetünk egy kattintás után. A legnépszerűbb hirdetési felület, ahol ezzel a fajta kampánnyal találkozhatunk a Google Ads, de ezen kívül közösségi média csatornákon, például Facebook-on is futtathatunk CPC kampányokat.

A CPC azért kiemelten fontos hirdetési mutató, mert a fizetett hirdetéseink sikerességét határozza meg. Ahhoz, hogy a CPC-t alacsonyan tartsuk, minőségi mutatóra van szükségünk, hiszen a Google szemében eszerint lesz értéke a hirdetésünknek. Tehát, fontos, hogy a hirdetés szövege érdekes, rövid, releváns legyen, valamint, hogy megfelelően targetáljunk és optimalizáljunk.

A minőségi mutató értéke 1 és 10 között mozoghat. Ha magas a pontszám, jobb pozícióban fog futni a hirdetésünk, ez esetben alacsonyabb lesz a CPC is. Ha a hirdetésünk eléri a 7-es értéket, akkor már jobbnak számít, mint az átlag, azonban jó tudni, hogy 2-es minősítés alatt hirdetésünk meg sem jelenik.

ROAS — Hirdetésköltségre eső megtérülés

Egy újabb angol szóból eredő rövidítés, a ROAS (Return on Ad Spend), vagy a hirdetésköltségre eső megtérülés azt mutatja meg, hogy 1 forint költés után hány forintot bevételt generál a hirdetésünk.

Nézzünk egy példát: a legutóbbi kampányod során 20.000 Ft-ot költöttél és 40.000 forint bevételed származott belőle. Ez azt jelenti, hogy kétszeres ROAS értékkel zártad a kampányt, vagyis minden elköltött forint után kettő forintot kaptál vissza. Tehát a kampányod elméletileg sikeres volt, hiszen 200%-os megtérülést sikerült generálnod.

Felmerül a kérdés azonban, hogy mi számít jó ROAS-nak. Itt az a fontos, hogy ne csak azt nézd hány százalékos megtérülést csináltál egy kampánnyal, hanem azt is, hogy ha figyelembe veszed az összes kiadásodat, akkor ez elég-e ahhoz, hogy növekedni tudj. Éppen ezért egy 200%-os megtérülés jól hangzik, de a valóságban egyáltalán nem biztos, hogy elég lesz ahhoz, hogy valóban növekedni tudjon a vállalkozásod. Mi azt tanácsoljuk, hogy a kétszeres szorzóval ne elégedj meg, próbálj meg egy magasabb számot belőni és elérni.

CPA — Cselekvés alapú árazás

A cselekvés alapú árazás, vagy CPA (cost per acquisition) annyiban különbözik a CPC-től, hogy itt a hirdető csak akkor fizet, ha a látogató nem csak a hirdetésre kattint, de konverziós műveletet is végrehajt. Ez lehet egy form kitöltése, a termék megvásárlása, vagy akár egy feliratkozás.

A CPA hirdetések előnye, hogy teljesítmény alapúak, tehát a hirdetési keretből nem kell feleslegesen azokra a látogatókra költenünk, akik számára nem érdekes az ajánlatunk, vagyis nem konvertálnak.

A CPA kampányok esetében mindig van egy hirdető, aki az ajánlatot biztosítja, és egy forgalom közvetítő, aki elvállalja a közvetítést. A közvetítő fél minden felhasználó után, aki konverziós műveletet hajt végre, egy előre megszabott összeget kap a hirdetőtől.

A közvetítők általában PPC hirdetésekkel vonzzák be a forgalmat, amit ezután a CPA-hoz irányítanak. Ebben nagy segítségükre lehet a SEO, azonban gyakran mire a rangsorolásban előrelépés történik, addigra a CPA kampány véget ér.

Itt fontos lehet még figyelni a konverziós arányra is, amiről ITT írtunk korábban.